Kunstneren Jørn Larsen udførte i 1976 en kube i cortenstål, der blev placeret i en af de indre gårde ved det, der dengang hed Odense Universitet. Cortenstål egner sig godt til udendørs skulpturer, da det er næsten vedligeholdelsesfrit. Og modsat mange andre moderne materialer, så får det en smuk patina under påvirkningen fra vejr og vind.
Opgaven i Odense førte i starten af 1980'erne til en anden offentlig udsmykning, nemlig den meget store kube i sort svensk granit, der blev placeret, så den hviler på det ene hjørne af terningen. Den Sorte Kube, der er kunstværkets officielle navn, blev placeret på den renoverede plads mellem Møllergade og Havnegade i Svendborg.
Kunstneren mente selv, at den fik en unik placering i det snævre gadebillede, hvor den bød på kontrast mellem boligerne, den lille offentlige plads og den katolske kirke. "Det Skæve Hjørne" hed pladsen i folkemunde. Det samme som det lille værtshus, der tilbage i 1960'erne lå på hjørnet ved Møllergade. Der er i dag en italiensk restaurant.
Bølgerne gik højt i byrådet og blandt borgerne i Svendborg, når projektet var på dagsordenen. Men borgmester Viggo Schultz stod fast og trumfede skulpturen igennem. Terningen BLEV bygget og BLEV indviet i 1983. En del af kunstværket er betalt af Statens Kunstfond.
Som tiden gik, blev svendborgenserne mere fortrolig med skulpturen. Jævnligt blev den udsat for graffiti og bemalet med "øjne" ligesom på en rigtig terning.
Som et led i forberedelserne til den nye vej, der nu forbinder Dronningemaen med Nyborgvej, blev Terningen fjernet og placeret midlertidigt på depot. Det er senere planen, at den skal opstilles på pladsen, der opstår ved at Havnegade nedlægges.