karosserifabrikFra 1949 til 1969 rullede 400 busser og andre specialkøretøjer ud fra Nordisk Karosserifabrik i Svendborg.

Fabrikken var indrettet i det, der fra 1920érne var et bådeværft, etableret af Sophus Weber i Gl. Hestehuage. Henry Rasmussen overtog værftet i 1941, men han måtte se det beslaglagt af den danske stat efter befrielsen for den tyske besættelse. Rasmussen havde nemlig tysk statsborgerskab.

I 1947 blev bygningerne overtaget af de to erhvervsfolk, K.W. Bruun og Axel von Kauffmann. De etablerede Svendborg Sund Yacht og Bådeværft A/S og byggede til. Der blev bygget en række både til sejlsport, men efterspørgslen var ikke stor nok.

Derefter overtog det københavnsk jernstøberi A/S Smith, Mygind & Hüttemeier værftet. De nye ejere omstillede det til en karosserifabrik, primært med henblik på busser. Fabrikken leverede i 1954 ni 45 personers busser til DSB, som satte dem ind til erstatning for togene på de to nedlagte jernbaner, Svendborg-Faaborg og Odense-Faaborg. Odense Bytrafik fik ligeledes busser fra Svendborg, da sporvognene i 1950 blev sendt på pension.

bus byssingEn række privat rutebilejere fik også busser fra Nordisk Karosserifabrik, og der var rigtig godt gang i såvel produktion som beskæftigelse i Gl. Hestehauge. Omkring 200 havde deres beskæftigelse på fabrikken, som forstod at forny sig og anvende nye metoder til at bygge karosserier.

K.W. Bruun havde fortsat aktier i fabrikken, som en overgang klargjorde de Peugoet-biler, som K.W.. Bruun var importør af. Ligesom der var reservedelslager for Peugoet og Wartburg.

I 1963 købte det tyske selskab Büssing sig ind i Nordiske Karosserifabrik. Formålet for, at Büssing ville udvide sit salg af lastvogne og busser i Denmark. Dengang tilhørte de nordiske lande det såkaldte EFTA-område. En produktion indenfor dette område ville reducere tolden i forhold til en eksport fra Tyskland til Skandinavien.

I 1967 gik Sverige fra venstre til højrekørsel, hvilket betød indsættelse af nye busser i den kollektive trafik. Det kom fabrikken i Gl. Hestehauge til gavn, idet der blev leveret over 100 busser af mærket Büssing Präfekt. Hertil kom, at 65 tidligere leverede busser skulle bygges om, så de blev ”højrestillede”. Det krævede mere plads og der blev udvidet, så fabrikken kom til at omfatte 5000 kvadratmeter halarealer.

byssing interioerEfter leverancerne til Sverige begyndte det at gå nedad bakke for Nordisk Karosserifabrik. I januar 1969 var arbejdsstyrken nede på 90, og en del var sagt op. Fabrikken kørte med underskud og det blev sluttet at lukke, når de sidste bybusser til Odense var leveret. Med udgangen af marts 1969 blev der lukket og slukket.

Et industrieventyr i Svendborg var slut. På en del af grunden blev der bygget rækkehuse, kun en enkelt hal står tilbage og bruges til vinteropbevaring af fritidsbåde.

Kilde: ”Busserne fra Svendborg, Smith, Mygind & Hüttemeier – Nordisk Karosserifabrik” af Jens Birch og Lars Ersgaard. Udgivet i 2012 på forlaget J-bog.

 

Gå til toppen