Den 28. juli 1995 overværede bådebygger Arne Wahl en meget tragisk trafikulykke på A9, hvor en halvandet år gammel pige indebrændte. En ung kvinde var i et uopmærksomt øjeblik kørt over i den modsatte vejbanen, hvorefter hun kolliderede med en modkørende bil, som derefter brød i brand. Det lykkedes moderen og faderen at rede sig ud af den brændende bil, mens forbipasserende forgæves forsøgte at rede den lille pige.

Arne Wahl som efterhånden havde oplevet mange ulykker på A9, forsøgte nu på sin egen facon at opdrage bilisterne til at vise agtpågivenhed, men formåede samtidigt at skabe opmærksomhed om de mange ulykker på landevejen. Han opsatte 26 hvide kors på steder langs A9, hvor der i de seneste ni år havde været en trafikulykke med en eller flere dræbte.

I Danmark har politiske manifestationer langs vejene været brugt adskillige gange, og den tidligste stammer tilbage fra 1934, hvor en ven til industrimanden Svend Bergsøe blev dræbt, da han i sin bil ramte et vejtræ. Svend Bergsøe og venner lavede en happening, hvor de malede en hvid ring om vejtræet, fordi det havde stået for tæt på vejen. De følgende år fortsatte gruppen med aktion 'hvid-ring-om-ulykkestræer', hvor de om natten malede hvide ringe om vejtræer, som stod for tæt på vejen.

Senere begyndte gruppen også at male cyklernes bagskærme hvide, så de bedre kunne ses i mørket, og hermed undgå påkørsler. Ingen vidste, hvem det var, som sneg sig rundt i det københavnske natteliv, og malede træer og cykler, men i 1935 gik gruppen til bekendelse ved at meddele at de havde stiftet [i]Rådet for Større Færdselssikkerhed.[/i]

En noget senere happening blev udført af kunstnergruppen Hærværk i april 1995, hvor der blev opsat tyve selvlysende kors langs den fynske motorvej og meningen var, at bilisterne skulle sænke farten.

Hvorvidt Arne Wahl havde fået sin inspiration fra kunstnergruppen Hærværk, eller fra da han kørte lastbil gennem det tidligere Jugoslavien, hvor det er almindeligt at opsætte kors til minde om dræbte i trafikken, er mindre relevant. Arne Wahls happening med korsene var tænkt som et opråb til bilisterne på A9, men det blev i realiteten et politisk manifest, som en række fynske lokalpolitikerne brugte for at fremme deres krav om, at der skulle opføres en motorvej mellem Odense og Svendborg. Det skal selvfølgelig fremhæves at korsene synliggjorde en række problemer på landevejen, og i folkemunde blev A9 nu omdøbt til "Dødens Landevej" eller "Korsvejen".

Men den egentlige værdi af Arne Wahls happening var den mediebevågenhed, som korsene medførte, og som i sidste ende førte det fynske krav om en motorvej helt ind på Christiansborg.

[b]Arne Wahls 26 kors - 26 dræbte i 19 ulykker i perioden 1985 til 1995 på Rute A9[/b]

16. oktober 1986:
Personbil svinger af ukendte årsager over i modsatte kørebane, og kolliderer med en varebil. En 33-årig mand bliver dræbt.

25. august 1986:
To personbiler kører sammen pga. af røg over kørebanen og bilerne bryder i brand. En mand på 59 år og en kvinde på 55 år mister livet.

2. november 1986:
En personbil slår et slag over i den modsatte kørebane, og kolliderer med en modkørende. En 72-årig mand bliver dræbt.

16. september 1987:
En personbil overhaler motorcykel, og kolliderer med modkørende. En 26-årig mand bliver dræbt.

31. juli 1987:
Personbil svinger ud fra Bobjergvej, og rammer en motorcykel, som kommer kørende i stor fart. En 19-årig mand bliver dræbt.

17. april 1987:
En personbil kommer kørende med høj hastighed mod Svendborg, og chaufføren mister herredømmet over bilen, og kører i grøften. 38-årig mand bliver dræbt.

1. december 1987:
En personbil overhaler ud over de optrukne spærrelinier, og kolliderer frontalt med modkørende. En 39-årig mand mister livet.

7. september 1987:
En ældre dame bliver ramt af en bil, da hun krydser vejen. 79-årig kvinde bliver dræbt.

5. juni 1988:
En personbil svinger over i modsatte kørebane, og kollidere med modkørende. En 21-årig og 18-årig pige samt en 18-årig ung mand mister livet.

13. januar 1989:
En varebil kommer kørende fra Svendborg, og slår et sving over i modsatte kørebane, hvor den kollidere frontalt med modkørende. To mænd på henholdsvis 44 år og 69 år bliver dræbt.

17. november 1989;
En personbil svinger ud fra Rudmevej til landevejen, og overser modkørende bil. En mand på 77 år mister livet.

26. juli 1990:
En sættevogn strejfer en bil, som holder med havariblink tændt. Chaufføren mister herredømmet over vognen, og kører over i modsatte vejbane, hvor den kollidere frontalt med en modkørende. To mænd på henholdsvis 72 år og 44 år samt en kvinde på 72 år bliver dræbt.

7. september 1990:
En ung mand mister herredømmet over sin gummiged, og havner i modsatte vejbane, hvor en modkørende personbil bliver ramt af gummigedens frontskovl. En 27-årig kvinde mister livet.

16. maj 1991:
En varebil rammer cyklist med sidespejlet. En 46-årig mand bliver dræbt.

6. februar 1992:
En personbil svinger ud på landevejen ved Stegshavevej, og bliver ramt af lastbil. En 20-årig mand og 36-årig kvinde bliver dræbt.

18. september 1994:
En personbil havner i modsatte vejbane, og kolliderer med modkørende. En 10-årig pige bliver dræbt.

26. september 1994:
En mand bliver ramt af personbil, da han vil krydse landevejen. En 58-årig bliver dræbt.

27. juni 1995:
DSB-bus køre op bag holdende postbil. En 49-årig postchauffør bliver dræbt.

28. juli 1995:
En personbil havner i modsatte vejbane og rammer modkørende bil. Begge biler bryder i brand. En 15 måneder gammel pige bliver dræbt.

Gå til toppen