Bygget som bilfærge til fart mellem Svendborg og Vindeby til et interessentskab hos Ring-Andersens Værft i Svendborg.
18. maj 1926 havde den stabelafløbning. 26. juli registreredes færgen. Taasinge var en del af Vindeby-overfarten frem til juli 1964. Med færgen forøgedes kapaciteten betragteligt i forhold til den tidligere dampfærge Fritz Juel. Man kunne nu medbringe 10 biler.
9. juli 1964 solgtes Taasinge til skibsfører Kresten Christian Hansen på Årø. Den fik samtidig navnet ”Aarø”. Færgen blev købt til færgeforbindelsen mellem Årø og Årøsund. Her sejlede den frem til maj 1999.
I maj 1976 købte Haderslev kommune færgen. Færgen har af flere omgange fået ny motor. Første gang var 1980, hvor den kom op på 183 KW. Anden gang var i 1992 (240 kW).
I april 1999 omdøbtes færgen igen. Denne gang fik den navnet ”Rø”. Årsagen til navneskiftet var bygningen af en ny Årø-færge. Denne skulle hedde ”Årø” og den gamle måtte derfor skifte navn. I maj 1999 afløstes færgen og blev oplagt i Haderslev Havn.
I 2000 blev færgen solgt til et firma i København, som ombyggede den til husbåd.
Specifikationer:
Byggeår: 1926.
Byggested: Ring-Andersens værft i Svendborg.
Længde: 23,29 m.
Bredde: 7,54 m.
Dybgang: 2,44 m.
Bruttotonnage: 83 BRT
Nettotonage: 33 NRT
Hovedmaskine : 150 HK.
Litteratur:
Erik Møller Nielsen: ”Vindeby-Svendborg overfarten – Fra sejl til beton”, i Årbog for Svendborg & Omegns Museum, 1991, s. 115-136.
”Svendborg-Vindeby færgefart” (red. Ivan Dich), 1966.