Bygget som bilfærge til fart mellem Svendborg og Vindeby til et interessentskab hos Ring-Andersens Værft i Svendborg.
I starten af 50’erne var de to eksisterende færgers kapacitet efterhånden utilstrækkelig. Det var derfor nødvendigt at bygge en ny færge. Fritz Juel havde plads til 21 biler og forøgede dermed kapaciteten betragteligt.
Færgen var en fast del af Vindebytrafikken fra 1954 og frem til 18. nov. 1966, hvor færgefarten blev nedlagt. Svendborgssundbroen var blevet indviet og færgerne var dermed unødvendige. Året efter solgtes færgen til partsrederiet Sundferjan, Oyribakki på Færøerne. Den omdøbtes til ”Sundaferjan”. Her sejlede den mellem Selatrað på øen Eysturoy og Hósvik på øen Streymoy.
1. sep. 1976 vendte færgen tilbage til Danmark, da den blev solgt til Nord-Als Færgefart A/S. Efter en ombygning og renovation hos Ring-Andersen fik den igen nyt navn, Jacob Hardeshøj. 23. sep. 1977 blev færgen indsat på ruten over Alssund mellem Ballebro og Hardeshøj. I juli 1989 overtog et kommunalt fællesskab driften af færgen. Den sejlede på ruten frem til 16. juni 2001, hvor den afløstes af den nybyggede færge Bitten Clausen.
Nogle måneder forinden i marts 2001 var færgen blevet solgt til en privatperson, som ønskede at omdanne den til en husbåd. Husbåden befinder sig i dag i København.
Specifikationer:
Byggeår: 1954.
Byggested: Ring-Andersens Værft i Svendborg (Nybygning nr. 188)
Længde: 32,72 m.
Bredde: 9,90 m.
Dybgang: 2,44 m.
Bruttotonnage: 149 BRT
Nettotonage: 51 NRT
Hovedmaskine : 405 HK.
Litteratur:
Erik Møller Nielsen: ”Vindeby-Svendborg overfarten – Fra sejl til beton”, i Årbog for Svendborg & Omegns Museum, 1991, s. 115-136.
”Svendborg-Vindeby færgefart” (red. Ivan Dich), 1966.