aeroe_1875_1Bygget som dampfærge til fart mellem Svendborg og Ærøskøbing til A/S Dampskibsselskabet Ærø hos N. F. Hansen i Kerteminde. 27. juni 1875 løb skibet af stabelen i Kerteminde, hvorefter det bugseredes til Kiel, hvor dampmaskinen skulle installeres. 9. okt. ankom skibet til Ærøskøbing og sejlede dagen efter sin første tur.

Under sin tid på Ærø-overfarten brændte færgen to gange. 5. maj 1887 brændte færgen, men blev samme år restaureret. Anden gang var i 1918, hvor branden var så voldsom at man så sig nødsadiget til at sænke skibet i Ærøskøbing Havn. Det var den eneste mulighed for at slukke ilden. Efterfølgende blev skibet igen restaureret.

I 1898 bestemte selskabet sig for at anskaffe sig en ny færge. Herved skulle Ærø ikke længere være en fast del af ruten. Den nye færge fik ligeledes navnet Ærø og færgerne kom derfor i folkemunde til at hedde gamle-Ærø og Nye-Ærø. Frem til 1935 sejlede Gamle-Ærø som afløserfærge. Foruden disse enkelte ture udførte færgen en række små opgaver. Den fungerede bl.a. som svinetransport og deltog i forskellige bjærgnings- og bugseringsopgaver.

I 1935 solgtes færgen til Åbenrå. I 1954 ophuggedes færgen i København.

Specifikationer:

Byggeår: 1875.
Byggested: N. F. Hansen i Kerteminde.
Længde: 26 m.
Bredde: 4,27 m.
Dybgang: 1,8 m.
Bruttotonnage: 49 BRT.
Hovedmaskine: Dampmaskine 75 HK.

Litteratur:

Leif Rosendahl: Færger på Ærø, Marstal, 1999.

Gå til toppen