Bygget som motorfærge til fart mellem Svendborg og Ærøskøbing til A/S Dampskibsselskabet Ærø hos H. C. Christensens stålskibsværft i Marstal. Færgen blev bestilt, da postvæsenet i 1953 besluttede at overføre hovedposten til Ærø med Ærøskøbing færgerne. Det var derfor nødvendigt med to færger.
Færgen leveredes i 1955, men det viste sig hurtigt at der ikke var det økonomiske grundlag for to færger. Kun om sommeren var to færger rentable.
Efter at have været forsøgt chartret ud solgtes Ærøskøbing i 1959 til Sardinien. Skibet fik navnet Maria Magdalene. Her sejlede den stadig væk i 1999.
Specifikationer:
Byggeår: 1955.
Byggested: H. C. Christensens stålskibsværft i Marstal.
Længde: 35,20 m.
Bredde: 8,85 m.
Dybgang: 2,44 m.
Bruttotonnage: 234 BRT.
Hovedmaskine: Dieselmotor 800 HK.
Litteratur:
Leif Rosendahl: Færger på Ærø, Marstal, 1999.