Bygget som motorfærge til fart mellem Svendborg, Rudkøbing og Marstal til Sydfynske Dampskibsselskab A/S (SFDS) hos Svendborg Skibsværft A/S. Færgen var opkaldt efter en tidligere dampfærge. Denne havde sit navn efter SFDS’ tidligere bestyrelsesformand Greve Ahlefeldt-Laurvig-Bille på Egeskov. Færgen var udset til at afløse den gamle dampfærge A.L.B., som efterhånden var for gammel.
Færgen var SFDS første egentlige passagermotorfærge. I april 1932 blev den indsat på ruten mellem Svendborg, Rudkøbing og Marstal. Antallet af biler i samfundet steg kraftigt i perioden efter anskaffelsen. Med det voksende krav til at medtage biler havde færgen et problem. Der kunne ikke køre biler ombord på færgen og man måtte derfor nøjes med at sejle med passagerer. I henholdsvis 1942 og 1949 ombyggedes færgen så der kunne køre biler ombord fra agter- og forstævn. Således fremtidssikret sejlede færgen på ruten frem til 1965. Her flyttedes den til Rudkøbing-Strynø overfarten. I 1966 trak SFDS sig fra ruten til Strynø. I 1968 solgtes færgen til Kalundborg.
Samme år videresolgtes færgen til A/S Dampskibsselskabet Ærø og indsat på ruten mellem Svendborg og Ærøskøbing. Den var afløser for den gamle færge Ærø. Ved købet fik færgen navnet Ærø, som mange af de tidligere færger.
I sommeren 1969 begyndte Ærø at sejle mellem Søby og Mommark. I 1973 chartredes færgen ud til Svendborg Kommune og blev indsat på ruten mellem Svendborg, Skarø og Drejø. I 1980 omdøbtes færgen til Ærøboen.
I september 1993 kæntrede færgen i færgelejet på Skarø og sank. Ingen kom til skade. Efter at være blevet hævet solgtes færgen til husbåd i København.
Specifikationer:
Byggeår: 1932.
Byggested: Svendborg Skibsværft.
Længde: 27,6 m.
Bredde: 6,9 m.
Dybgang: 2,5 m.
Bruttotonnage: 79 BRT.
Hovedmaskine: Dieselmotor 195 HK.
Litteratur:
Ole Mortensøn: Færgerne til Langeland, Rudkøbing, 1985.
Ole Mortensøn: ”Færen går” – 150 års langelandsk færgehistorie, Rudkøbing, 1999.
Leif Rosendahl: Færger på Ærø, Marstal, 1999.