Bygget som motorfærge hos Høivolds Mekaniske Verksted i Kristiansstad, Norge for Sydfynske Dampskibsselskab (SFDS). Færgen blev leveret i 1967, men blev først indsat på ruten mellem Lohals og Korsør i maj 1970. Den lange forsinkelse var forårsaget af færgelejet i Lohals. Den nye færge krævede et nyt færgeleje i Lohals Havn, men hverken SFDS eller kommunen havde pengene. Færgen blev i en kort periode i 1967 chartret ud til forbindelsen mellem Nakskov og Kiel. Efter kort tid blev den oplagt i Svendborg Havn. I 1970 var det lykkedes SFDS at skaffe pengene til færgelejet og færgen kunne dermed indsættes på ruten mellem Lohals og Korsør.
Lohals sejlede på ruten frem til 1974. Her blev den solgt til Øernes Dampskibsselskab. Den nye ejer havde store økonomiske problemer og solgte derfor hurtigt færgen videre til Dampskibsselskabet Ærø. Færgen fik navnet Ærø-Pilen. Den sejlede mellem Søby og Fåborg indtil 1979.
I 1979 flyttedes færgen til Svendborg-Ærøskøbing overfarten og fik nyt navn, Ærø. Her sejlede den frem til januar 1983, hvor den blev lagt op. Den solgtes i 1985 til Hou-Samsø ruten Aps. Ved salget omdøbtes færgen til Sam-son.
I efteråret 1996 solgtes færgen til Madagascar.
Specifikationer:
Byggeår: 1967.
Byggested: Høivolds Mekaniske Verksted i Kristiansstad, Norge.
Længde: 44,2 m.
Bredde: 10,3 m.
Dybgang: 2,6 m.
Bruttotonnage: 395 BRT.
Nettotonnage: 145 NRT.
Hovedmaskine: Dieselmotor 800 HK.
Litteratur:
Leif Rosendahl: Færger på Ærø, Marstal, 1999.