svendborgsund_1874Bygget som dampfærge til fart mellem Svendborg, Rudkøbing, Lundeborg og Nyborg for aktieselskabet Svendborgsund hos G. Howaldt i Kiel. I 1874 blev Interessentskabet Dampskibet Skjolds Rederi opløst. Flere af interessenterne ønskede at forlade interessentskabet og man måtte derfor sælge Skjold. De tilbageværende oprettede i stedet et aktieselskab. Denne struktur var bedre egnet til færgedrift.

Købmand Bendixen fra Rudkøbing blev administrerende direktør. Aktiekapitalen gjorde det muligt at købe en ny færge som erstatning for Skjold. Man fik derfor bygget en ny dampfærge på et værft i Kiel. Færgen fik navnet Svendborgsund og havde plads til 200 passagerer. Færgen blev indsat på ruten i april 1874.

Fra 1877 begyndte færgen ligeledes at anløbe Marstal. I 1884 blev aktieselskabet opløst og færgen solgtes til rivalerne fra A/S Sydfynske Damskibsselskab (SFDS). Under SFDS forblev færgen på ruten mellem Svendborg og Rudkøbing frem til 1900, hvor den blev solgt i forbindelse med en modernisering af rederiets flåde.

17. juli 1900 købtes Svendborgsund af Dampskibsselskab Sundet i København. Færgen fik navnet Sundet. 3 år senere blev det solgt til Sverige. I de efterfølgende 22 år solgtes færgen ikke mindre end 8 gange til forskellige svenske redere. Den skiftede ligeledes navn tre gange. Viken i 1903, Falsterbohus i 1917 og Bojan i 1919. I 1949 solgtes færgen til ophugning. Den blev ophugget i byen Grisslehamn.

Specifikationer:

Byggeår: 1874.
Byggested: G. Howaldt i Kiel.
Længde: 27,3 m.
Bredde: 4,9 m.
Dybgang: 2 m.
Bruttotonnage: 60 BRT.Nettotonnage: 27 NRT.
Maskine: 70 HK.

Litteratur:

Ole Mortensøn: Færgerne til Langeland, Rudkøbing, 1985.
Ole Mortensøn: ”Færen går” – 150 års langelandsk færgehistorie, Rudkøbing, 1999.

Gå til toppen