Bygget som dampfærge til fart mellem Rudkøbing, Svendborg og Vemmenæs for Rederiet Thorseng A/S hos Norddeutscher Schiffsbau i Kiel. I 1874 etableredes et nyt aktieselskab på Langeland. Bag projektet stod en række af øens førende erhvervsdrivende. Direktør blev købmand og teglværksejer Frederik Ferdinand Christensen. Tirsdag, onsdag, torsdag og lørdag sejlede færgen til Svendborg og Vemmenæs. Foruden disse ture sejlede man til Marstal og Bagenkop mandag og til Lohals om fredagen.
Færgen kunne kun medbringe 100 passagerer og var dermed en af de mindste på ruten. Det nye selskab viste sig heller ikke at være rentabelt. I 1884 besluttede man at sælge Thorseng til konkurrenten, Sydfynske Dampskibsselskab A/S. Frem til 1906 sejlede færgen fast mellem Rudkøbing, Strynø og Marstal.
I forbindelse med en modernisering af rederiets flåde blev Thorseng solgt til Riis Skov A/S i april 1906. Samtidig fik den navn efter det nye rederi, Riis Skov. I 1916 blev den solgt til L. Fich i København som ombyggede den til bugserbåd. Fich omdøbte den til Knud. Allerede i 1918 skiftede skibet ejer og navn igen. Det nye navn Bergnis beholdt det frem til sin ophugning. For anden gang på blot ét år solgtes skibet i 1918. Denne gang til en reder i Korsør.
Fire år senere i 1922 solgtes skibet for sidste gang. Den nye ejer var Skibsfører Schmidt fra Haderslev. Han beholdt skibet frem til 1924, hvor det blev ophugget.
Specifikationer:
Byggeår: 1874.
Byggested: Norddeutscher Schiffsbau A. G. i Kiel.
Længde: 17 m.
Bredde: 4,4 m.
Dybgang: 1,7 m.
Bruttotonnage: 33,37 BRT.
Nettotonnage: 15,37 NRT.
Maskine 40 HK.
Litteratur:
Ole Mortensøn: Færgerne til Langeland, Rudkøbing, 1985.
Ole Mortensøn: ”Færen går” – 150 års langelandsk færgehistorie, Rudkøbing, 1999.