Bygget som dampfærge til fart mellem Svendborg og Rudkøbing for Dampskibsselskabet Langeland hos Arentz og Rosenfeldt i København. I midten af 1890’erne havde Sydfynske Dampskibsselskab A/S (SFDS) tilkæmpet sig et monopol på færgedriften mellem Fyn og Langeland. I protest over denne udvikling etablerede langelænderne deres eget aktieselskab som skulle give SFDS konkurrence. Selskabet etableredes i 1897 og man købte efterfølgende en ny færge i København.
Den nye færge havde plads til 150 passagerer og havde en tophastighed på 8 knob. I folkemunde blev færgen kaldt byrådsdamperen, da byrådet i Rudkøbing havde været særdeles aktive i etableringen af selskabet. Færgen sejlede på ruterne Rudkøbing-Kædeby-Rudkøbing-Svendborg og Lohals-Dageløkke-Rudkøbing-Svendborg.
På trods af en stor lokal opbakning på Langeland kunne man ikke konkurrere med SFDS. I 1904 måtte man lide den bet at sælge færgen til ærkerivalerne fra Sydfynske. Det nye rederi fastholdt færgen på de samme ruter frem til 1913, hvor den blev flyttet til farten mellem Bandholm-Askø-Fejø-Femø.
I apr. 1920 solgtes færgen til Dampskibsselskabet Smaalandshavet A/S. Færgen fik navnet Fænøsund, men forblev på ruten mellem Bandholm og småøerne i Smålandsfarvandet. Den sejlede på ruten frem til 1934, hvor den blev solgt til ophugning.
Specifikationer:
Byggeår: 1897.
Byggested: Arentz og Rosenfeldt i København.
Længde: 22,3 m.
Bredde: 5,1 m.
Dybgang: 2 m.
Bruttotonnage: 59,72 BRT.
Nettotonnage: 22,72 NRT.
Maskine: 90 HK.
Litteratur:
Ole Mortensøn: Færgerne til Langeland, Rudkøbing, 1985.
Ole Mortensøn: ”Færen går” – 150 års langelandsk færgehistorie, Rudkøbing, 1999.