IsabellaBygget som motorfærge til fart mellem Rudkøbing og Svendborg til Sydfynske Dampskibsselskab A/S (SFDS) hos Ring-Andersens Skibsværft i Svendborg. Isabella var den første motorfærge på ruten mellem Svendborg og Rudkøbing. Færgen blev bygget for at forøge fragtkapaciteten.

Færgen kunne medbringe passagerer, men sejlede normalt mest med gods. På grund af en voksende godsmængde var det i 1920 nødvendigt at ombygge og forlænge færgen. Man fik samtidig mulighed for at medbringe biler. Man udskiftede samtidig motoren, som havde voldt besætningen store problemer.

Isabella sejlede på ruten frem til 1926, hvor SFDS købte en ny stor jernbanefærge. Færgen Langelands store godskapacitet gjorde Isabella overflødig. I juli 1926 solgte SFDS færgen til Tyskland.

Specifikationer:

Byggeår: 1910.
Byggested: Ring-Andersens Skibsværft (Nybygning nr. 106).
Længde: 16,60 m.
Dybgang: 1,86 m.
Bruttotonnage: 31 BRT.
Nettotonnage: 16 NRT.
Maskine: 27 HK.

Litteratur:

Ole Mortensøn: Færgerne til Langeland, Rudkøbing, 1985.
Ole Mortensøn: ”Færen går” – 150 års langelandsk færgehistorie, Rudkøbing, 1999.

Gå til toppen