sundetBygget som motorfærge til fart mellem Lohals-Lundeborg-Marstal-Ristinge og Fåborg-Skjoldenæs for Sydfynske Dampskibsselskab A/S (SFDS) hos Ring-Andersens træskibsværft i Svendborg. Den direkte færgeforbindelse mellem Svendborg og Rudkøbing blev ramt hårdt af de store brobyggerier i starten af 1960’erne. Med Siø-dæmningen og Langelandsbroens færdiggørelse i 1962 var det muligt at køre gods og passagerer direkte til Tåsinge. Dette gjorde med ét slag færgerne unødvendige.

Færgen havde oprindelig plads til 250 passagerer, men blev efterfølgende nedsat til 199. Tophastighed var 9 knob. Sundets skrog var identisk med SFDS’ anden færge Helge.

På trods af brobyggerierne forsøgte SFDS i 1963 at genoplive færgedriften i sommermånederne. Man håbede på at kunne tiltrække turister som ønskede at opleve den smukke sejltur i det sydfynske øhav. Efter kort tid blev færgeruten opgivet. Et tilstrækkeligt stort kundegrundlag var ikke til stede.

I de efterfølgende 10 år var færgen oplagt i Svendborg Havn. Kun i juli- august 1969 sejlede færgen lørdag og søndag mellem Søby og Drejø. I mar. 1972 blev Sundet
solgt til Erik Kongsted i Nyborg og omdøbt til Catrine K. Færgen skulle sejle lystfiskeriture på Storebælt. Det gjorde den indtil 1996 hvor den blev købt af en reder i Svendborg til at sejle ture på Svendborgsund. Konkurrencen med Helge blev efterfølgende opgivet.

I stedet har Catrine K. sejlet oplevelsesture over det meste af landet. Man har bl.a. sejlet ture på Lillebælt, Odensefjord og Limfjorden omkring Fur, Mors og Livø. I 2008-09 sejlede man med cykler og passagerer mellem Korsør og Lohals.

Specifikationer:

Byggeår: 1950.
Byggested: Ring-Andersens Træskibsværft i Svendborg. (Nybygning nr. 183)
Længde: 19,33 m.
Bredde: 5,52 m.
Dybgang: 1,79 m.
Bruttotonnage: 33,38 BRT.
Nettotonnage: 14,31 NRT.
Maskine: 220 HK.

Litteratur:

Ole Mortensøn: Færgerne til Langeland, Rudkøbing, 1985.
Ole Mortensøn: ”Færen går” – 150 års langelandsk færgehistorie, Rudkøbing, 1999.

Gå til toppen