Bygget som dampfærge til fart mellem Svendborg, Fåborg og Rudkøbing til Sydfynske Dampskibsselskab A/S (SFDS) hos Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S. Den nye færge løb af stabelen i Helsingør d. 24. nov. 1894 og blev leveret 29. dec. Færgen blev indsat på ruten mellem Svendborg-Fåborg og Svendborg-Rudkøbing. I en periode sejlede den ligeledes nattur til Rudkøbing og Marstal.
Færgen havde plads til 300 passagerer eller 30 kreaturer og 120 passagerer. Dens tophastighed var 8,5 knob. Besætningen bestod af 7 mand plus restauratøren der drev restauranten ombord.
Rut var en fast del af ruten mellem Svendborg og Rudkøbing frem til 1911, hvor SFDS åbnede en ny rute mellem Bagenkop og Kiel. I september indsatte rederiet Rut på ruten. Færgeforbindelsen til Tyskland blev en stor succes. En stor del af succesen skyldtes sejladsen med fløde fra Langeland, men også passagertallene var store. Succesen betød at man indsatte en ekstra færge på ruten i 1912. Den nye færge, Agnete, blev den faste færge, mens Rut blev ekstrafærge.
Ved Første Verdenskrigs udbrud i 1914 måtte SFDS indstille færgeruten til Kiel. Rut blev i stedet indsat mellem Søby og Fåborg. Her sejlede den frem til oktober 1930,
hvor den blev solgt til en reder i Tallinn, Estland.
I 1946 solgtes færgen til det tyske rederi Ivers Linie KG i Kiel, som omdøbte færgen til Rudolf. I 1952 ombyggedes skibet fra damp- til motorskib i Papenburg. Samtidig solgtes den til rederiet Cassen Eils i Cuxhaven. Her blev den indsat på ruten mellem Cuxhaven og øen Helgoland.
I 1955 blev færgen solgt til ophugning.
Specifikationer:
Byggeår:1894.
Byggested: Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S.
Længde: 28,45 m.
Bredde: 5,36 m.
Dybgang: 2,10 m.
Bruttotonnage: 93 BRT.
Nettotonnage: 36 NRT.
Maskine: 140 HK.
Litteratur:
Ole Mortensøn: Færgerne til Langeland, Rudkøbing, 1985.
Ole Mortensøn: ”Færen går” – 150 års langelandsk færgehistorie, Rudkøbing, 1999.