Bygget som dampskib til fart mellem Fåborg og Svendborg for A/S Faaborg Dampskibs Selskab hos Flensburg Shiffsbau Gesellschaft AG. Foruden ruten mellem Fåborg og Svendborg besejlede færgen desuden Fåborg-Lyø-Avernakø. I 1884 købte Sydfynske Dampskibsselskab færgen. Den blev sat i fart mellem Assens, Fåborg og Kiel.
Den nye færge havde plads til 250 passagerer eller 50 passagerer og 45 kreaturer. Man sejlede bl.a. med grise til Faaborg Svineslagteri. Færgens tophastighed var 10 knob. Besætningen var på 5 mand.
I 1905 blev Faaborg flyttet til kystfarten på Langeland. Her sejlede den mellem Lohals, Dageløkke, Åsø og Svendborg, samt Strynø, Kædeby, Ristinge og Rudkøbing. Den forblev på denne rute frem til 1926, hvor den blev solgt til A/S Kolding Fjorddampere. Det nye rederi indsatte færgen på ruten mellem Kolding og Snoghøj. Ved overtagelsen fik færgen navnet Freja.
I 1960 blev færgen solgt til skibsreder L. B. Grau. Han ombyggede den til motorskib og indsatte den mellem Snekkersten, Helsingborg og Hveen. Her sejlede den frem til juli 1978, hvor skibet blev ophugget.
Specifikationer:
Byggeår: 1876.
Byggested: Flensburg Shiffsbau Gesellschaft AG.
Længde: 25,85 m.
Bredde: 5,18 m.
Dybgang: 2,25 m.
Bruttotonnage: 80 BRT.
Nettotonnage: 38 NRT.
Maskine: 125 HK.
Litteratur:
Ole Mortensøn: Færgerne til Langeland, Rudkøbing, 1985.
Ole Mortensøn: ”Færen går” – 150 års langelandsk færgehistorie, Rudkøbing, 1999.