Bygget som motorfærge til fart mellem Rudkøbing, Strynø og Marstal for aktieselskabet Sydfynske Dampskibsselskab (SFDS) hos Svendborg Skibsværft. Færgen var tegnet af SFDS’ direktør Oluf Bondo Lauritsen. Den blev indsat på ruten mellem Rudkøbing og Marstal i 1937.
Færgen havde plads til 350 passagerer. I 30 år sejlede færgen på ruten mellem Rudkøbing, Strynø og Marstal. I 1967 udlejedes færgen til Søby-Faaborg, Assens-Aarøsund og Rømø-Sild overfarterne. I 1968 blev færgen solgt til Kalundborg. Den blev hurtigt solgt videre til Snaptun-Endelave overfarten, hvor den fik navnet Ravensborg.
I 1983 vendte færgen igen hjem til Ærø. Den blev købt til at sejle mellem Søby og Mommark under navnet Øen. Efter at Ærøboen kæntrede i Skarø Havn i 1993 blev Øen indsat på ruten mellem Svendborg, Drejø og Skarø. Her sejlede den under navnet Ærø fra 1994 til 1997. Herefter solgtes færgen til husbåd. Færgen ligger i dag i Marstal Havn.
Specifikationer:
Byggeår: 1937.
Byggested: Svendborg Skibsværft.
Længde: 30,3 m.
Bredde: 6,7 m.
Dybgang: 2,2 m.
Bruttotonnage: 99,29 BRT.
Nettotonnage: 34,21 NRT.
Maskine: 192 HK.
Litteratur:
Ole Mortensøn: Færgerne til Langeland, Rudkøbing, 1985.
Ole Mortensøn: ”Færen går” – 150 års langelandsk færgehistorie, Rudkøbing, 1999.