Postkort o. 1910
Svendborg-Nyborg Banen (1897-1964) var en privat jernbane drevet af Sydfyenske Jernbaner (SFJ). I 1949 blev det overtaget af DSB, så den private bane endte med at være en statsbane.
Byggeriet af Svendborg-Nyborg Banen blev en økonomisk og teknisk udfordring. Strækningen på godt 37 km gennem det kuperede sydfynske landskab krævede omfattende jordarbejde, hvilket gjorde banen til en af de dyreste privatbaner i Danmark, målt pr. kilometer.
Hesselager var beliggende midt imellem Svendborg og Nyborg, både i forhold til banen og til landevejen. Den ret store afstand til købstæderne Svendborg og Nyborg gav derfor en mulighed for, at der kunne opstå et større bysamfund, hvilket jo også blev tilfældet, og Hesselager Station var i hele banens levetid den mest indtægtsgivende mellemstation – både for person- og godstrafikken.
”Gl. Hesselager” med kirken og skolen lå ca. en kilometer øst for stationen, medens ”Ny Hesselager” voksede op ved den i 1860’erne anlagte Nyborg-Svendborg Landevej.
Da banen blev anlagt i 1897, fandtes der allerede apotek, gæstgiveri, lægebolig og mejeri/margarinefabrik. Efter anlæggelsen opstod der flere småindustrier og håndværksvirksomheder, og i årene 1900 til 1916 fandtes Hesselager Latin-, Real- og Kostskole, hvortil mange af eleverne benyttede den nye transportmulighed.
Postkort o. 1915
Stationsbygningen er tegnet af arkitekt Heinrich Wenck, som også tegnede de øvrige mellemstationer på strækningen.
Under 2. verdenskrig forsvandt biltrafikken, hvilket betød større indtjening for Svendborg-Nyborg Banen. Men op igennem 1950’erne blev privatbilismen en større og større konkurrent til togtrafikken.
Hesselager Station set mod nord - o. 1960. Fotograf ukendt.
Forpagtningsaftalen med DSB blev forlænget både i 1954 og 1959, men i begyndelsen af 1960’erne voksede uenighederne mellem bestyrelsen, kommunerne, staten og DSB om økonomien i banen. Den 30. maj 1964 afgik det sidste tog fra Svendborg via Hesselager til Nyborg, hvorefter banen blev nedlagt og erstattet med de røde DSB-busser.
Stationsbygningen fungerede efterfølgende som posthus indtil 1996 og har efterfølgende fungeret som privat bolig.
Hesselager Postekspedition o. 1990. Privatfoto.
Kilde: Gudme Lokalhistoriske Arkiv



